جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

۰۲۱-۶۶۳۱۹۰۷۶

چرا تسمه کولر آبی را باید تعویض کنیم ؟

تسمه کولر آبی

هنگام شروع فصل گرم و استفاده از کولر آبی اگر کولر آبی سرویس نشود باعث به‌وجودآمدن نارضایتی و مشکل می‌شود. بی‌توجهی به تسمه کولر آبی و خوردگی و پارگی آن در طول زمان مخصوصاً در فصل تابستان است .

همان گونه که اشاره کردید با توجه‌ به منطقه آب‌ و هوایی زندگی خود باید کولر را در فاصله‌های مختلف به‌صورت دوره‌ای چک کنید . در مناطقی که کولر آبی استفاده می شود باید هنگام راه‌اندازی کولر مجدداً آن را سرویس نمایید و تسمه کولر آبی را بررسی کنید چنانچه دچار پارگی یا زدگی شده باشد آن را عوض نمایید.اگر شماهم جزو آن دسته افراد هستید که اطلاعات کاملی از همه کولر ها ندارید پیشنهاد میکنیم مطالب انواع کولر را بخوانید.

 

تسمه کولر آبیتسمه کولر آبی چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

تسمه کولر آبی یک کمربند بلندی است که برای لرزش جزئی طراحی و تولید شده است و باعث راحتی کار یاتاقان‌ها می‌شود تسمه با چرخیدن، نیرو را از سمت راست به قسمت کمپرسور کولر انتقال می‌دهد و باعث عملکرد صحیح کولر می‌شود.

تسمه کولر آبی را چه وقتی باید عوض کرد؟

هنگام راه‌اندازی باید تسمه کولر آبی را بررسی کنید و چنانچه متوجه پارگی و یا آسیب به تسمه شدید آن را تعویض نمایید و یا با شنیدن سروصدایی از کولر می‌توانید بفهمید که تسمه آن خراب شده است و تسمه جدید را جایگزین آن نمایید بعضی اوقات ممکن است که کولر هیچ‌گونه سر صدایی ندارد ولی هوای خنک را نمی‌توانید به‌خوبی شاهد باشید این می‌تواند مربوط به شل شدن تسمه کولر آبی باشد.

یک پیشنهاد ویژه به شما این است که اگر قصد دارید کولری با کیفیت را خریداری کنید حتما کولر آبی ۸۰۰۰ را در نظر داشته باشید.

برای عوض‌کردن تسمه کولر آبی به آچار و اهرم‌ نیاز دارید.ابتدا باید کولر را خاموش کرده و جریان برق را قطع نمایید. دریچه کولر را بازکرده و می‌توانید پوشال‌ها را هم بررسی کرده و چنانچه کهنه شده باشد آن را تعویض کنید و یا به‌خوبی بشویید.

برای تعویض تسمه کولر آبی باید پیچ‌هایی که در هر دو قسمت موتور وجود دارد را به‌وسیله آچار شل کنید. پیچ‌ها را لازم نیست که به‌صورت کامل باز کنید. بخشی از تسمه را که روی آن قرار گرفته از را می‌توانید به‌وسیله اهرم به سمت خود بکشید و با چرخاندن پولی تسمه کهنه را بیرون آورید.

یکی از مشکلات رایجی که با کمترین هزینه برطرف می شود خرابی خازن موتور کولر است برای اطلاع از تعویض آن و هزینه ی آن مقاله را بخوانید.

معمولاً بر روی تسمه کولر آبی اندازه آن نوشته شده است می‌توانید برای خریدن تسمه جدید شماره آن را نگاه کنید و به همان اندازه تسمه جدید را خریداری کنید.با قراردادن تسمه جدید در جای خود اول از قسمت پولی کوچک را گرفته و بعد آن را بکشید و بر روی پولی بزرگ به‌خوبی قرار دهید و پیچ‌ها را سفت کنید. دوباره تسمه کولر آبی را بررسی کنید که در جای خود خوبی قرار گرفته باشد.

جهت مشاوره طراحی ، ساخت و نصب کانال ( کولر و چیلر )  و پاسخ به سوالاتتان درباره ۰ تا ۱۰۰ ساخت کانال و کانال کشی و دستمزد کانالسازی با کارشناسان ما در ارتباط باشید ، همچنین میتوانید جهت مشاوره حضوری به آدرس ما مراجعه نمایید و با مشاوره کارشناسان ما انتخاب و خرید بهتر داشته باشید .

 

۰۹۱۲-۳۷۰-۶۵۹۳

۰۲۱-۶۶۳۱-۹۰۷۶

آدرس ما : تهران – بازار آهن شاد آباد _ بلوار مدائن _ بهاران ۲ – بلوک ۱۳ – پلاک ۲۵

 

تسمه کولر آبی را چگونه تنظیم نماییم؟

برای تنظیم کردن تسمه کولر آبی که بر روی دو محور کولر و شفت دینام قرار گرفته است اول باید پیچ‌ها را که در پایه موتور قرار گرفته است شل کرده پایه‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تسمه زیاد سفت نباشد زیرا اگر تسمه سفت باشد باعث می‌شود که به یاتاقان‌ها، بوش‌ها و موتور آسیب جدی وارد کند و بر روی چرخیدن موتور هم اثر می‌گذارد و اگر شل باشد هم باعث لغزش پولی می‌شود و نمی‌تواند پروانه را بچرخاند بنابراین تسمه باید زیاد شل و نه سفت باشد.

به طور معمول چک کردن تسمه کولر آبی را می‌توان به‌وسیله انگشتان دست و قراردادن آن از قسمت پولی کوچک و واردکردن فشار به تسمه می‌سنجند فاصله تسمه بالا و پایین باید اندازه یک‌بند انگشت باشد.

راه دیگری که می‌توانید تسمه را چک کنید بعد از اینکه کولر را خاموش کردید نباید سرعت تسمه‌ها متوقف شود و حدوداً تسمه باید ۵ دور بچرخد.

آموزش نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

یک تسمه درست تنظیم شده نباید کشیدگی و یا افتادگی داشته باشد. اگر قطعه‌ای با طول و ضخامت مناسب را تهیه کرده‌اید، پس از نصب نباید مشکلی باشد. برای تنظیم تسمه باید پیچ‌های پایه الکتروموتور را کمی شل کنید. به این ترتیب با کمی جا به جا کردن پایه، تسمه کاملا تنظیم می‌شود.

معیار تنظیم تسمه هم دست‌تان است. با دو انگشت دست تسمه را به هم نزدیک کنید. در نزدیک فولی، تسمه باید تقریبا یک بند انگشت با هم فاصله داشته باشد. یک راه ساده‌تر برای تشخیص تنظیم تسمه اینست که موتور کولر را روشن کرده و پس از چند دقیقه کولر را خاموش کنید. به فن نگاه کنید حداقل فن ۵ دور می‌زند و سپس متوقف می‌شود. توقف ناگهانی فن یا چرخش بیشتر، به معنای عدم تنظیم تسمه کولر آبی است.

سفت بودن تسمه کولر

اگر تسمه کولر بیش از حد، کشیده شده و به اصطلاح سفت بسته شده باشد، باید این مشکل اصلاح شود . سفتی بیش از اندازه تسمه کولر آبی به قطعات موتور دستگاه آسیب وارد می کند. هم سفتی و هم شل بودن زیاد تسمه در نهایت موجب سوختن موتور کولر می شود  .

بنابراین تنظیم تسمه کولر آبی اهمیت زیادی دارد. هزینه تعمیر کولر خیلی بیشتر از قیمت سرویس آن است. اگر با روشن کردن کولر، دود مشاهده کردید احتمالا تسمه سفت بوده و به زودی پاره خواهد شد .

این قطعه قیمت چندانی ندارد و به سادگی می‌توان آن را تعویض کرد.

علت پاره شدن تسمه کولر آبی چیست؟

دلایل متعددی وجود دارند که موجب پاره شدن تسمه کولر آبی می‌شوند و ناگفته نماند که پاره شدن تسمه کولر آبی، آسیب جدی به دینام کولر وارد می‌کند. پس بررسی دوره‌ای تسمه کولر آبی را در دستور کار خود قرار دهید و یا اینکه اگر صدایی ناهنجار از کولر شنیدید، سریع آن را خاموش کرده و تسمه را بررسی کنید.

البته یکی دیگر از علت هایی که باعث صدای ناهنجار میشود یاتاقان کولر میباشد.

دلایلی که موجب پاره شدن تسمه کولر آبی می‌شوند شامل:

بی‌کیفیت بودن تسمه کولر آبی
فرسوده شدن تسمه کولر آبی
بیش از حد سفت بودن تسمه کولر آبی
استفاده از تسمه نامناسب برای کولر آبی
وجود لبه‌های تیز در قسمت فولی موتور کولر آبی، که موجب آسیب به تسمه می‌شود
برجستگی‌های تیز اطراف فولی هم می‌تواند موجب پاره شدن تسمه شود.

علائم شل بودن تسمه کولر آبی چیست؟

  • ایجاد صداهای ناهنجار
  • لرزش کولر آبی
  • لغزش موتور کولر
  • باد گرم کولر آبی

تنظیم درست تسمه، موجب حرکت روان محور می‌شود.

رگلاژ کردن تسمه کولر

مورد مهمی که باید در رابطه با تعویض تسمه کولر آبی به آن توجه شود، چگونگی تنظیم آن در زمان رگلاژ کردن است. در صورتی که بعد از رگلاژ کردن تسمه کولر، تسمه زیادی سفت و یا حتی شل باشد، هم در حرکت پروانه و موتور اختلال ایجاد می‌کند و هم ممکن است صداهای ناهنجار ایجاد کند.

برای رگلاژ کردن تا ۴ پیج که در زیر دینام (موتور) قرار دارد را باز کنید. برای سفت کردن دینام را بالاتر و برای شل کردن، دینام را پایین تر بکشید و بعد پیچ ها را ببندید .

علت خیس شدن تسمه در حین کار کولر

اگر پوشال درست نصب نشده باشد، آب از طریق پوشال روی تسمه میریزد . در هنگام کار کولر بر روی دور تند، خیسی تسمه باعث لغزش آن می‌شود .

برای پیدا کردن دلیل ریزش آب روی تسمه می‌توانید در سمت موتور را بسته و در دیگر را باز بگذارید. سپس کولر را روشن کنید و چک کنید آب روی تسمه به چه شکل و از کجا ریخته می‌شود .

آموزش نحوه تعویض تسمه کولر آبی

وقتی این قطعه مستهلک شده باشد چاره‌ای جز عوض کردن آن باقی نمی‌ماند . جا انداختن تسمه کمی دشوارتر از خارج کردن آن است ولی خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید .

 

 

 

اندازه تسمه

روش محاسبه اندازه تسمه برای کولر

اگر به دنبال انتخاب بهترین نوع تسمه کولر هستید باید بدانید که اندازه آن را چگونه محاسبه کنید. این مشکل معمولا در زمانی به وجود می‌آید که بخواهید یک تسمه نو برای کولر خود تهیه کنید. در بیشتر موارد با بردن تسمه قبلی به فروشگاه‌های فروش تاسیسات می‌توانید یک نمونه مشابه را تهیه کنید. اما برخی اوقات به دلیل فرسودگی یا پارگی تسمه، امکان مشاهده مشخصات وجود ندارد و نمی‌توان از این طریق کاری انجام داد .

به همین دلیل ما می‌خواهیم یک رابطه ریاضی و عملی به شما ارائه دهیم که در همه موارد بتوانید با استفاده از آن به محاسبه اندازه بهترین نوع تسمه کولر آبی بپردازید. برای محاسبه این اندازه نیاز به فاصله مرکز پولی‌ها، قطر پولی بزرگ و کوچک دارید که همه آن‌ها بر حسب میلی‌متر محاسبه می‌شوند. منظور از پولی قطعه‌ای است که تسمه بر روی آن قرار می‌گیرد.

فرمول نحوه محاسبه اندازه تسمه کولر آبی

در این رابطه D فاصله مرکز پولی‌ها، A و B قطر آن‌ها و L طول تسمه است.

نکته مهم: هرگز برای به دست آوردن اندازه تسمه در کولرهای آبی از نخ استفاده نکنید. زیرا اولا ضخامت نخ در مقایسه با تسمه بسیار کمتر است. ثانیا نخ در کف پولی‌ها قرار گرفته و به این ترتیب اندازه کوچکتری را در مقایسه با تسمه که در لبه آن‌ها قرار می‌گیرد به شما ارائه می‌دهد.

نحوه اندازه گیری کمیت های مورد نیاز در فرمول

حال سوال اینجا است که چگونه باید فاصله مرکز پولی‌ها و قطر هریک از آن‌ها را اندازه گرفته و در این فرمول قرار دهید؟ برای این کار باید پیچ‌هایی را که نقش نگه‌دارنده و تثبیت‌کننده موتور را بر عهده دارند، شل کنید. به این ترتیب موتور کولر آبی دقیقا در وسط شیارهای موجود قرار خواهد گرفت. حال با استفاده از یک متر دقیق می‌توانید اندازه‌ها را ثبت کرده و به این ترتیب با استفاده از فرمول، طول تسمه را محاسبه کنید.

نحوه خواندن شماره تسمه

همان‌طور که گفتیم بر روی تسمه کولرهای آبی یک شماره قرار گرفته که می‌تواند اطلاعات خوبی را درباره سایز آن در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب اگر نحوه خواندن شماره تسمه کولر آبی را بدانید می‌توانید بفهمید که آیا این سایز با عددی که با استفاده از فرمول به دست آورده‌اید تطابق دارد یا نه؟ حتی می‌توانید در زمان خرید کولر آبی ، از اعداد درج‌شده بر روی تسمه یک عکس تهیه کنید تا در زمان نیاز به تعویض، بتوانید آن را به فروشنده نشان داده و بهترین نوع تسمه کولر را خریداری کنید

تعویض تسمه کولر آبی را مطابق چک لیست زیر انجام دهید :

کولر را خاموش و جریان برق اصلی دستگاه را قطع کنید و مراقب سیم‌کشی کولر آبی باشید.

قسمتی که تسمه به روی پروانه افتاده به سمت بیرون کشیده و نیم دایره بچرخانید تا تسمه بیرون بیاید.

بعد از تهیه کردن همین نمونه مشابه تسمه قبلی، قسمت بالای تسمه جدید را به روی فولی موتور انداخته و یکی از قسمتهای پایین تسمه را بر روی فلکه پروانه گذاشته و پروانه را بچرخانید ، با این کار تسمه در جای مناسب خود قرار می‌گیرد .

سفت بستن این قطعه باعث می‌شود که تسمه به درستی کار نکند و این امر باعث تأثیر منفی بر روی چرخش موتور کولر و آسیب رساندن به یاتاقان دستگاه می‌شود .

در مورد شل بستن تسمه نیز، این امر باعث می‌شود که تسمه بر روی فولی‌های قطعه تعادل نداشته باشد و بلغزد که این عدم کارکرد درست، باعث ایجاد مشکلاتی برای کولر خواهد شد .

از این رو به درست تنظیم کردن تسمه کولر آبی و عملکرد درست آن توجه لازم را داشته باشید.

بعد از اتمام عمل تعویض تسمه دریچه کولر طبق طریقه تعویض تسمه کولر آبی، بعد از چند دقیقه دستگاه را روشن کنید. اگر سروصدایی متوجه نشدید، طریقه تعویض را به درستی انجام داده‌اید.

سوالات متداول

نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی

  • ابتدا کولر خاموش کنید و از خاموش بودن برق آن مطمئن شوید.
  • دریچه کولر را باز کنید .
  • با مشاهده پارگی و خوردگی تسمه کولر باید آنرا در بیاورید و یک تسمه جدید روی پولی ها بیندازید.

زمان تعویض تسمه کولر آبی

هنگام سر و صدای زیاد کولر شک نداشته باشید که یکی از دلایل آن پارگی تسمه کولر است. البته همیشه سر وصدا نمی تواند علت خرابی تسمه باشد بلکه ممکن است کولر کار کند اما خنک نشود که شل بودن تسمه کولر باعث ایجاد این کار می شود.

فلاشینگ ساز 

تسمه کولر آبی