جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

۰۲۱-۶۶۳۱۹۰۷۶

یاتاقان کولر آبی را چرا باید تعویض کنیم؟

یاتاقان کولر

یاتاقان کولر آبی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

یاتاقان کولر آبی یکی از اجزای مهم و اصلی کولر می‌باشد، که وظیفۀ آن انتقال نیروی حرکتی به محور کولر است و در نهایت باعث حرکت بخش حلزونی یا همان پروانه کولر می‌شود. یاتاقان کولر، این کار را به کمک دو قطعه دیگر در کولر، به اسم های پولی و تسمه انجام می‌دهد. در واقع یاتاقان کولر، باعث روان و راحت تر حرکت کردن پروانه می‌شود.

محل قرار گیری یاتاقان ها در کولر آبی، در دو طرف محوری است که باعث حرکت پروانه کولر می‌شود و به دلیل حساسیت بالایی که در عملکرد کولر دارند، از قطعات مهم کولر آبی به حساب می‌آیند. .

 یاتاقان کولر آبی و انواع آن

برای آن که بتوانید خرابی قطعه‌ای را تشخیص دهید و آن را تعمیر کنید، لازم است در ابتدا با آن قطعه آشنایی داشته باشید. در این بخش قصد داریم در مورد قطعه‌ای در کولر آبی، به نام یاتاقان صحبت کنیم.

یاتاقان در کولر آبی به عنوان یک قطعه‌ی اصلی به حساب می‌آید و طرز کار آن به این صورت است که از پولی و تسمه، نیروی حرکتی را به محور منتقل می‌کند و در نهایت موجب می‌شود که پروانه به حرکت درآید. محل قرارگیری یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه است که به آن شفت نیز می‌گویند. به دلیل نقشی که یاتاقان‌ها در کولر آبی دارند، حساسیت بالایی در رسیدگی به وضعیت آن‌ها وجود دارد.

یاتاقان کولر آبی

انواع یاتاقان کولر آبی:

برای کولرهای آبی دو نوع یاتاقان استفاده می‌شود که یاتاقان بلبرینگی و لغزشی نام دارد. در واقع باید بدانید که نوع دیگری از یاتاقان لغزشی،یاتاقان غلتشی است. این نوع از یاتاقان یعنی نوع لغزشی آن از تعدادی ساچمه و دو رینگ ساخته شده است و به گردش در آمدن دو رینگ به دلیل وجود ساچمه‌هاست که موجب می‌شود محور مرکزی پروانه کولر به چرخش دربیاید. در نوع غلتشی یاتاقان نیز، از میله‌های فلزی نازک بالشتک شکل به جای ساچمه استفاده می‌شود و باعث می‌شود که دو رینگ فلزی به چرخش در بیایند.

اما ظاهر یاتاقان‌های بلبرینگی متفاوت است. در این نوع از یاتاقان از بالشتک فلزی و ساچمه خبری نیست. در یاتاقان‌های بلبرینگی، دو رینگ بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و به دور خودشان در حال چرخش هستند.

اکنون که با یاتاقان کولر آبی، انواع آن و طرز کارهای آن‌ها آشنا شده‌اید، لازم است با خرابی‌هایی که ممکن است در یاتاقان‌ها به وجود آید نیز آشنایی داشته باشید. در بخش بعدی علائم خرابی در یاتاقان‌ها را توضیح خواهیم داد.

چرا نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی داریم؟
یاتاقان کولر جزء قطعاتی است که به دلیل کارکرد زیادی که دارد، به سرعت فرسوده و خراب می‌شود، به همین دلیل نیاز به تعویض یاتاقان کولر آبی داریم، چرا که خرابی یاتاقان کولر، می‌تواند باعث از کار افتادن کولر و خراب شدن قطعات دیگر شود.

به غیر از فرسودگی این قطعه که به مرور زمان بوجود می‌آید و نیاز به تعویض آن، باید به سرویس کردن یاتاقان ها نیز توجه شود. روغن کاری یاتاقان ها برای روان و راحت تر حرکت کردن پروانه کولر، جزء خدمات مربوط به سرویس کولر آبی می‌باشد، که باید سالیانه انجام شود.

 

از کجا بفهمیم یاتاقان کولر خراب است؟

وقتی سرویس کولر آبی را انجام ندهید، روغن کاری یاتاقان‌ها هم، انجام نمی‌شود؛ در نتیجه باعث خشکی این قطعه و سخت کار کردن آن می‌شود که به دنبال آن شاهد کاهش راندمان کولر آبی خواهید بود. اما گاهی اوقات شما شاهد نشانه ها و علامتهایی هستید که نشان می‌دهد که یاتاقان کولر خراب است و نیاز به تعویض آن می‌باشد، از جمله:

سر و صدای زیاد کولر آبی.
سخت و سفت کار کردن پروانه کولر آبی.
سوختن موتور کولر آبی و احساس کردن بوی سوختگی.
خراب شدن محور پروانه، که به حرکت آن کمک می‌کند.

در صورت مواجه با علائم بالا، بهتر است از یک متخصص تعمیر کولر آبی برای تعویض یاتاقان کولر آبی کمک بگیرید. اگر فردی فنی هستید و تمایل دارید که خودتان این کار را انجام دهید، ما در ادامه به توضیح گام به گام تمامی مراحل تعویض یاتاقان پرداخته ایم.

یاتاقان کولر

 

روغن کاری یاتاقان کولر آبی برای جلوگیری از خشکی

خرابی هایی که ممکن است در یاتاقان کولر آبی به وجود آید: اگر از کولر آبی در فصل تابستان استفاده می‌کنید، لازم است که با قطعات آن به طور کلی آشنایی داشته باشید. در بخش قبلی در رابطه با قطعه یاتاقان در کولر آبی صحبت کردیم. حال ممکن است در طول استفاده از کولر آبی، این قطعه نیز دچار خرابی شود، به همین منظور لازم است با علائم خرابی که ممکن است در این قطعه رخ دهد، آشنایی داشته باشید. در این بخش این موضوع را توضیح خواهیم داد.

عدم روغن کاری یاتاقان: اگر حداقل یک الی دو بار در یک ماه، یاتاقان کولر خود را روغن کاری نکنید، ممکن است که دچار خرابی شود و نیاز باشد که قطعه تعویض گردد. در وسط یاتاقان، بوش در حال چرخش است تا بتواند محور پروانه را در چرخاندن هدایت کند. در نتیجه اگر یاتاقان کولر آبی به موقع روغن کاری نشود، ممکن است که در اثر نداشتن روغن خشک کار کند و به مرور قطعه بوش آن از بین رفته و در نهایت خورد شود.

همچنین روغن کاری نکردن یاتاقان، ممکن است خرابی‌های دیگری را نیز به وجود آورد که می‌توان به سوختن موتور کولر آبی، خراب شدن محور پروانه، تولید صداهای بلند در کولر آبی و با فشار و سخت کار کردن پروانه اشاره کرد.

اگر در زمان خرابی هر کدام از این قطعات، به موقع سرویس و تعمیر کولر انجام نشود، ممکن است به قطعات دیگر کولر نیز آسیب وارد شده و خرابی‌های بیش‌تری را به بار آورد.

همچنین باید بدانید در داخل بوش یاتاقان، محور پروانه به طور دائمی در حال چرخش است و در اثر رسیدگی نکردن، ممکن است این فطعه به مرور زمان سابیده شده و در کولر آبی، صدا ایجاد کند.

همان طور که از مطالب بالا مشخص است، همین قطعه‌ی فلزی ساده و کوچک در روند کار دستگاه، نقش بسیار مهمی دارد و اگر روغن کاری و سرویس به موقع انجام نشود، ممکن است یاتاقان کولر آبی دچار آسیب جدی شود.

در بخش بعدی در رابطه با چگونگی تعمیر و تعویض یاتاقان در کولر آبی، توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

 

 

بخش اول: از چگونگی تعمیر یاتاقان کولر آبی

دانستید که در صورت رسیدگی نکردن به قطعه‌ی یاتاقان در کولر، ممکن است چه اتفاقی به وجود آید. اکنون لازم است بگوییم که در صورت خرابی یاتاقان نیاز دارید که در رابطه با چگونگی تعمیر و تعویض آن، اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید. در این بخش و بخش بعدی قصد داریم در این رابطه، اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

گفتیم که بوش در وسط یاتاقان قرار دارد و ممکن است که پس از مدتی، سابیدگی‌های فراوانی بر روی آن ایجاد شود. همچنین همان طور که در بخش قبلی هم گفتیم، در صورت روغن‌کاری نکردن به موقع، امکان دارد بوش در یاتاقان خورد شده و دیگر راهی به جز تعویض آن وجود نداشته باشد.

در اولین مرحله از تعویض یاتاقان کولر آبی، لازم است که این قطعه را خریداری نمایید. البته ناگفته نماند که از هر یاتاقانی برای این هدف نمی‌توان استفاده کرد، به این دلیل که کولرها دارای ظرفیت‌های هوادهی مختلفی هستند و باید متناسب با هر کدام از یاتاقان با قطر مناسب برای همان کولر استفاده کرد. بنابراین دقت داشته باشید که باید با توجه به ظرفیت موجود، قطعه را خریداری کنید.

در بخش بعدی مراحل تعویض یاتاقان کولر آبی را به صورت جز به جزء توضیح خواهیم داد.

بخش دوم از چگونگی تعویض یاتاقان کولر آبی

مرحله‌ی اول:

در ابتدا باید برق سیستم و آب ورودی به کولر آبی را از منبع قطع نمایید، پس از آن پیچ‌هایی که در اطراف دستگاه است را باز کرده و قاب‌ها را در یک کناری بگذارید.

مرحله‌ی دوم:

در این جا باید جهت خارج کردن تسمه پروانه کولر آبی اقدام کنید تا برای باز کردن یاتاقان، فضای کافی داشته باشید. سپس کمی پیچ وتور را سست کنید تا تسمه پروانه بتواند به راحتی باز شود.

مرحله‌ی سوم:

اکنون باید پولی پروانه را باز کنید، برای این کار از آچار تخت یا آچار آلن، تمام پیچ‌هایی که پولی را نگه داشته‌اند باز کنید و برای بیرون کشیدن آن از پولی کش استفاده کنید.

 

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله یاتاقانی که به محور پروانه و بدنه متصل است را به خوبی ملاحظه کنید. برای درآوردن یاتاقان کولر آبی، پیچ‌هایی که در دو طرف یاتاقان را نگه داشته‌اند، باز کنید و پروانه و محور را کمی بالا بیاورید. با انجام این کار از داخل محور، یاتاقان‌ها به راحتی خارج می‌شوند.

مرحله‌ی پنجم:

اکنون یاتاقان هم سایز را تهیه کرده و جهت نصب آن اقدام کنید. دقت داشته باشید که پیش از انجام این کار، با استفاده از روغن روانکاوی، حتما محل قرارگیری یاتاقان‌ها و محور را چرب کنید.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله از تعویض یاتاقان، در انتهای محور یک طرف کولر، یک یاتاقان را وارد نمایید، سپس پیچ‌های نگهدارنده‌ی آن را محکم کرده و در طرف دیگر محور پروانه، یاتاقان بعدی را وارد نمایید و بر روی تکیه‌گاه یاتاقان بر روی بدنه، پیچ‌های آن را ببندید.

مرحله‌ی هفتم:

درپوش روغن خر یکی از اجزای یاتاقان کولر آبی است. در این مرحله باید این درپوش را برداشته و دو تا سه قطره روغن را به آن اضافه نمایید.

مرحله‌ی هشتم:

دقت کنید که اگر پولی دستگاه دچار فرسودگی شده است و بر روی آن حجم انبوهی از جرم قرار دارد، بهتر است پولی کولر آبی را نیز تعویض کنید. حتی می‌توانید با بررسی کردن تسمه کولر آبی و کم بودن توان و کشش آن، جهت تعویض تسمه پروانه نیز اقدام نمایید.

مرحله‌ی نهم:

در این مرحله از تعویض یاتاقان کولر آبی، باید به دور پولی کوچک و پس از به دور پولی بزرگ، تسمه پروانه را بچرخانید و میزان کشش تسمه را با استفاده از پیچ تنظیم بر روی موتور، تنظیم نمایید.

مرحله‌ی دهم:

در مرحله‌ی آخر از تعویض یاتاقان کولر آبی باید قاب‌های اطراف کولر آبی را، سر جای قبلی خودشان قرار داده و برق دستگاه و آب ورودی آن را وصل نمایید. در این زمان می‌توانید کولر خود را روشن کنید.

فلاشینگ ساز

یاتاقان کولر آبی